
C-vitamin tabletter. Foto:iStockphoto

C-vitamin tabletter. Foto:iStockphoto
Det er fagfolk ved Memorial Sloan-Kettering Cancer Center i USA og Orthomolecular Health som er sterkt uenige med hverandre. Noe som igjen kan føre til at kampen om vitaminet går ut over en tredje person, nemlig kreftpasienten.
Memorial Sloan-Kettering Cancer Center friga for en stund siden en studie som viste at så lite som 100 milligram med c-vitamin kan være uheldig for kreftpasienter som tar cellegift. Fagfolkene der mente vitaminet kunne ødelegge kreftbehandlingen. Dette har ført til at Orthomolecular Health nå går sterkt ut og kritiserer dem for å ha laget en for dårlig studie av problemstillingen.

Appelsin. Foto:iStockphoto
Kort fortalt er dette noen av argumentasjonen;
• Den omstridte studien involverer mus og ikke mennesker. Derfor kan ikke resultatene overføres direkte til mennesker, mener Orthomolecular Health.
• De setter også et stort spørsmålstegn ved at forskerne fraråder pasienter å ta 100 milligram c-vitamin om dagen. Det er ikke mer c-vitamin enn du finner i ett glass appelsinjuice, understreker de.
• Dessuten tar ikke studien hensyn til tidligere forskning som viser at c-vitamin har godt effekt på kreftpasienter.
Kreftpasienter bruker mye alternativ behandling. Forskere tilknyttet Hutchinson Center's Public Health Sciences Division har sett på 32 studier fra 1999 til 2006. De fant at svært mange av kreftpasientene hadde brukt vitaminer og mineraler i forbindelse med sykdommen.
Andre amerikanske forskere har funnet studier som viser at antioksidantene ikke bare beskyttet de friske cellene, men også kreftcellene. I en artikkel i “Journal of the National Cancer Institute” skriver forskerne at de faktisk fraråder kreftpasientene å bruke preparater med antioksidanter under strålebehandling, eller mens de tar cellegift.
For kort tid tilbake ble det også kjent at misteltein og Natto-K2 kan påvirke konvensjonell kreftbehandling. Det er forskere ved NTNU i Trondheim som har studert virkningen av naturpreparater og legemidler. Forskerne forklarer at kreftmedisin og urter "sloss" om plassen i kroppens systemer, og kan derfor påvirke kreftbehandlingen. Studien er en av flere hvor målet er å få inn en liste over naturmidler i Felleskatalogen.
I følge Vitalrådet i Danmark så fant man ut allerede for 40 år siden at c-vitamin dreper kreftceller i svulster.
-… allerede 7 år efter kunne nobelpristageren Linus Pauling og den skotske kirurg Ewan Cameron publicere et studie, hvor de have konstateret en hidtil uset overlevelsestid for kræftpatienter behandlet med vitamin-C (3), og de kunne reproducere resultaterne et par år senere (4). ... Siden har der været publiceret talrige både dyre- og humanforsøg med behandling af kræft med vitamin-C.
Vitalrådet kritiserer Kræftens Bekæmpelse for å skrive og mene at ekstra tilskudd med vitaminer ikke har noen effekt på kreftpasienter. (Dette er danskenes svar på Kreftforeningen i Norge.) Dette skriver Kræftens Bekæmpelse i en lengre artikkel ;
”- Mange kræftpatienter tager tilskud af vitaminer og mineraler, der er stærkere end i en almindelig multivitamintablet. Det er endnu uklart, om det kan gavne dem i kampen mod sygdommen. Derimod ved man, at visse mineraler og vitaminer ligefrem kan have en skadelig indflydelse på den almindelige kræftbehandling.”
Nå hører det med til historien at fagfolkene i Orthomolecular Health beskylder de som har laget studien om c-vitaminer for å ha økonomiske interesser i saken. De produserer nemlig medisinene som brukes i cellegift.
“Is Vitamin C a commercial competitor for chemo? To answer this, one needs to consider what appears to be serious conflict of interest at Sloan-Kettering. Bristol-Myers-Squibb makes chemotherapeutic drugs.”
Men så er det er også slik at Vitalrådet i Danmark ble startet av det danske selskapet for Orthomolylær Medisine og produsenter av vitaminer og mineraler.
| Gi oss tilbakemelding på denne siden | Tweet |
|